Blog

Co to jest spot reklamowy?

Posiadasz własną markę i zależy Ci na jej wypromowaniu? Zastanawiasz się nad wykorzystaniem spotu reklamowego? Dowiedz się, czym dokładnie jest ta forma wideoklipu i poznaj jej zalety. 

Spot reklamowy – co to?

Spot reklamowy to każdy materiał wideo, który przeznaczony jest do celów promocyjnych danego produktu bądź usługi. Najczęściej posiada dość krótką formę i bardzo treściwy przekaz, skłaniający odbiorcę do danej reakcji. Reklama towarzyszy człowiekowi już od wielu lat. Tego rodzaju forma przekazu rozwinęła się najbardziej w momencie rozpowszechnienia radia i telewizji. To właśnie w tych mediach początkowo umieszczano spoty reklamowe. Pierwszy z nich wytransminowano w 1939 roku.

Spot reklamowy – co znaczy?

Słowo „spot” w języku angielskim posiada wiele znaczeń. Ten z dopiskiem „reklamowy” opiera się na dwóch z nich:

  • punkt/ kropka,
  • zauważać.

Spot reklamowy posiada bowiem zazwyczaj bardzo krótką formę, co niektórym kojarzy się z symbolem kropki. Jego głównym celem jest zachęcanie do skorzystania z usługi lub nabycia produktu, stąd tłumaczenie związane z zauważalnością. Drugi człon określenia spot reklamowy wskazuje na nic innego, jak na funkcję, którą ma on pełnić. 

Jakie są cele spotu reklamowego?

Prawidłowo stworzony spot reklamowy powinien spełniać cztery główne cele:

  • przyciągać uwagę odbiorcy,
  • rozbudzać zainteresowanie danym produktem, usługą lub marką,
  • wzbudzać chęć skorzystania z oferty,
  • skłaniać do dokonania zakupu.

Aby zwiększyć skuteczność reklamy, wykorzystuje się do tego pewnego rodzaju techniki, które ułatwiają doprowadzenie do transakcji kupna-sprzedaży. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • autorytet – wykorzystywanie do reklamy opinii znanych osób lub ekspertów w danej dziedzinie;
  • powszechność – wprowadzenie złudzenia, że wiele osób korzysta z danej usługi lub produktu np. poprzez używanie sformułowań typu „większość osób nam zaufała”;
  • wzbudzanie emocji – pobudzanie sfery emocjonalnej u widza prowadzi do utożsamiania się z daną marką;
  • zasada niedostępności – przedstawienie produktu lub usługi jako wyjątkowe, niepowtarzalne oraz mało dostępne.

Gdzie umieścić spot reklamowy?

Reklama w formie wideo to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi promocyjnych, a jego popularność wzrasta z dnia na dzień coraz bardziej. Wiele osób decyduje się na wykorzystywanie spotów reklamowych w swoich firmach, ponieważ jest to bardzo skuteczna forma reklamy. Warto zwrócić uwagę na to, aby materiał był oryginalny i wyróżniał się spośród konkurencji. Spoty reklamowe umieszcza się:

  • w telewizji,
  • w radiu,
  • w internecie,
  • w kinach,
  • na budynkach w formie billboardów interaktywnych.

Do kogo adresować spot reklamowy?

Wybierając miejsce publikacji spotu reklamowego, należy zwrócić uwagę na to, kto ma być jego odbiorcą. Przykładowo jeśli wiadome jest, że reklama dotyczy np. firmy, zajmującej się naprawą samochodów i wymianą części motoryzacyjnych, to warto ją umieścić na billboardzie stojącym na autostradzie. Dzięki temu trafi ona dokładnie to tych osób, na których potrzeby może odpowiedzieć dana firma. 

Do bardziej uniwersalnych miejsc należą telewizja oraz Internet. W przypadku TV obowiązkowe jest wybranie kanałów telewizyjnych, w których transmitowana będzie reklama. W internecie dotyczy to poszczególnych mediów społecznościowych, a wśród nich najbardziej popularne są:

  • Facebook,
  • YouTube,
  • Instagram,
  • TikTok,
  • LinkedIn,
  • Twitter.

Czym się wyróżnia dobry spot reklamowy?

Kreatywność

Spot reklamowy powinien wyróżniać się na tle konkurencji, dlatego podczas jego realizacji niezwykle ważna jest kreatywność. Nieszablonowe podejście do tematu pozwala na stworzenie oryginalnego projektu, przyciągającego uwagę widza.

Skuteczność

Dobry spot reklamowy powinien być przede wszystkim skuteczny. Oznacza to, że musi on realizować postawione cele, które zapewniają wzrost sprzedaży, zwiększają popularność marki i gwarantują zaangażowanie konsumentów.

Emocje

Emocje w reklamie mają ogromne znaczenie. Wpływają przede wszystkim na to, jakie uczucia towarzyszą osobie oglądającej wideo, co przenosi się na sposób, w jaki postrzega ona daną markę. Spot reklamowy, który posiada ładunek emocjonalny, jest w stanie zostać w pamięci odbiorcy na długo, inaczej niż film, który w żaden sposób nie angażuje uczuć widza.

Jakość

Dbanie o najwyższą jakość spotów reklamowych świadczy nie tylko o profesjonalnym podejściu do kampanii reklamowej. Zawodowo stworzone wideo podnosi prestiż firmy, zwiększając szacunek i zaufanie przyszłych klientów. 

Przystępność

Grono odbiorców spotu reklamowego jest ważne nie tylko w przypadku wyboru odpowiedniego miejsca publikacji materiału, ale także w czasie tworzenia języka komunikacji. Ważne, aby był on zrozumiały przez grupę docelową. W przypadku uniwersalnych kampanii warto postawić na prosty język, który jest przystępny dla osób z różnych środowisk społecznych. Forma przekazu spotu reklamowego powinna być również dostosowana do branży, jaką wideo ma promować. 

Ile kosztuje produkcja spotu reklamowego?

Ceny realizacji materiałów spotów reklamowych są bardzo zróżnicowane. Na koszt produkcji materiału filmowego wpływa bowiem wiele czynników. Wiele zależy od tego, jaką branżę reklamuje dany spot oraz ile pracy trzeba wykonać podczas jego tworzenia. Koszty produkcji spotu reklamowego zależą między innymi od:

  • rodzaju sprzętu, z którego się korzysta,
  • wykorzystania programów do montowania,
  • liczby osób pracujących na planie,
  • czasu trwania klipu,
  • miejsca wykonywania nagrań,
  • ilości oraz rodzajów efektów specjalnych,
  • użycia dodatkowych elementów, takich jak kostiumy, rekwizyty. 

Dlaczego warto wykorzystać spot reklamowy?

Coraz więcej osób korzysta z mediów interaktywnych, takich jak internet czy telewizja. Ich popularność znacząco rośnie, dlatego firmy decydują się na umieszczanie spotów reklamowych właśnie w tego rodzaju miejscach. Reklama, która istnieje w nowych mediach, trafia do szerokiego grona odbiorców, co przekłada się na częstsze korzystanie z danych usług czy produktów. Profesjonalnie wykonany spot reklamowy przyczynia się również do wzrostu prestiżu, atrakcyjności i autentyczności marki. Co więcej, film reklamowy może zostać umieszczony na każdym kanale społecznościowym oraz stronie internetowej, tworząc wyjątkową wizytówkę firmy w więcej niż jednym miejscu.