Blog

Czym są filmy rekrutacyjne i co wpływa na ich jakość?

Zależy Ci na przyciągnięciu najlepszych kandydatów podczas rekrutacji? Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji? Dowiedz się, czym są filmy rekrutacyjne i sprawdź, jak przyczyniają się one do poprawy wizerunku pracodawcy i jego firmy.

Czym jest employer branding?

Employer branding z języka angielskiego rozumiane jest jako budowanie wizerunku pracodawcy. Jest ono coraz częściej wykorzystywane w mniejszych, jak i większych przedsiębiorstwach w Polsce. Dążenie do osiągnięcia spójnego wizerunku firmy oraz pracodawcy może odbywać się zarówno na płaszczyźnie wewnętrznej (prawidłowa komunikacja między pracownikami, wspieranie pracowników ze strony pracodawcy), jak i zewnętrznej (stworzenie pozytywnego wizerunku firmy, efektywne przyciąganie potencjalnych klientów i pożądanych pracowników). Tego rodzaju działania wskazują nie tylko na profesjonalność danego przedsiębiorstwa, ale także wzrost osiąganych zysków. 

Film rekrutacyjny – główny bohater employer brandingu

Jednym z ważniejszych elementów zewnętrznego employer brandingu jest korzystanie z filmów rekrutacyjnych. Ich głównych celem jest otrzymywanie zgłoszeń od potencjalnych pracowników z odpowiednim wykształceniem i wymaganym doświadczeniem. Prawidłowe wykorzystanie filmu rekrutacyjnego gwarantuje nie tylko przeprowadzenie udanej rekrutacji, ale wpływa także na poprawę ogólnego wizerunku firmy. Korzystanie z takiego narzędzia jest innowacyjną formą promocji przedsiębiorstwa. Tego rodzaju podejście świadczy o tym, że firma się rozwija, a to z kolei zachęca wszystkich potencjalnych kandydatów do wysyłania zgłoszeń i stanowi docenianą przez klientów wizytówkę. Film rekrutacyjny może przybierać różne formy. Ostateczną decyzję o tym, którą z nich się wybierze, należy podjąć, uwzględniając specyfikę branży, dla której tworzony jest materiał. Do najczęściej wybieranych rodzajów filmu rekrutacyjnego należą:

  • ogłoszenie o pracę w formie animacji,
  • wywiad z pracownikami,
  • vlog przedstawiający dzień w firmie,
  • film ukazujący specyfikę danego stanowiska.

Jaki powinien być film rekrutacyjny?

Aby film rekrutacyjny prawidłowo spełniał swoje funkcje, warto zlecić jego wykonanie profesjonalistom. Wysoka jakość gwarantuje jeszcze lepszą efektywność wideo, a także znacząco poprawia prestiż firmy. Prawidłowo wykonany film powinien posiadać kilka cech, wpływających na jego atrakcyjność. 

Przyciągający uwagę

Dobry film rekrutacyjny przyciąga uwagę odbiorców, mobilizując ich do zobaczenia materiału w całości. W tym przypadku liczy się przede wszystkim pomysł. Dobrze, jeśli wideo jest oryginalne, czyli takie, jakiego widz nie miał jeszcze okazji zobaczyć. To zatrzymuje jego uwagę na dłużej i przyczynia się do składania aplikacji w firmie. Film, który przyciąga uwagę, jest jednocześnie angażujący. Dobrze, jeśli odbiorca ma możliwość reagowania na zawarte w materiale call to action (z angielskiego wezwanie do działania). Świetnym pomysłem jest umieszczanie na końcu filmu przycisków typu “rekrutuj teraz” lub “dołącz do nas”, mających na celu bezpośrednie przekierowanie potencjalnego pracownika na stronę, która umożliwia wysłanie zgłoszenia. 

Autentyczny

Film rekrutacyjny powinien być atrakcyjny dla przyszłych pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że powinien on ukazywać jedynie to, czego odzwierciedlenie można zobaczyć w świecie realnym. Każdy kto przegląda ogłoszenia z ofertą pracy, liczy na prawdomówność pracodawcy czy rekrutera. W ogłoszeniu nie warto koloryzować, a tym bardziej zamieszczać błędnych informacji. Prędzej czy później takie działanie przynosi złe i niekorzystne dla firmy konsekwencje. Obiecywanie nieosiągalnych profitów bądź składanie innych fałszywych deklaracji, źle wpływa na ogólny wizerunek zarówno firmy, jak i samego pracodawcy. 

Skoncentrowany

Prawidłowy scenariusz każdego filmu powinien być skoncentrowany na widzu, co dotyczy przede wszystkim komunikacji dostosowanej do jego potrzeb. Inaczej będzie ona wyglądać, gdy odbiorcą jest przyszły pracownik biura marketingowego, a inaczej w przypadku prawnika bądź lekarza. Skoncentrowanie na przekazie jest związane z wartością merytoryczną całego materiału. Dobrze, jeśli dany film rekrutacyjny ukazuje atmosferę, jaka panuje w danej firmie. Takie działanie wzbudza poczucie zaufania u potencjalnych pracowników. Należy również pamiętać o skoncentrowaniu na celu, które wiąże się z treścią. Powinna ona w jak najlepszy sposób prowadzić do udanego procesu rekrutacyjnego. Ważne, aby przekaz był jak najbardziej treściwy i zrozumiały.

Profesjonalny

Każdy film stworzony na potrzeby prosperującego przedsiębiorstwa powinien cechować się wysoką jakością, dzięki czemu firma staje się prestiżowa i zachęca kandydatów oraz klientów do nawiązania z nią współpracy. Niemałe znaczenie w osiągnięciu profesjonalnego materiału wideo ma sprzęt, wykorzystywany do jego nakręcenia oraz montażu. Chcąc posiadać dobre filmy rekrutacyjne, najlepiej decydować się na studia filmowe, które korzystają z bardzo dobrych kamer i specjalistycznych programów do obróbki. Zlecanie produkcji ekspertom, znacząco przyczynia się do otrzymywania wysokiej jakości materiałów.

Spójny

Tworząc film rekrutacyjny, należy pamiętać, że jest on pewnego rodzaju wizytówką. Dobrze, jeśli jest on dostosowany do ogólnego wizerunku firmy. Spójność w komunikacji i estetyce znacznie podnosi profesjonalizm. Dodatkowo taki zabieg przyczynia się do tego, że firma jest kojarzona z danym kolorem, fontem bądź ogólnym językiem, co staje się jej znakiem rozpoznawczym. 

Chcąc rozpocząć proces rekrutacyjny w firmie, warto skorzystać z możliwości nagrania filmu rekrutacyjnego. Taki materiał sprawia, że ogłoszenie wyróżnia się na tle innych. Odpowiednia treść zawarta w materiale przyczynia się również do tego, że CV składają jedynie Ci kandydaci, którzy idealnie nadają się na stanowisko, którego dotyczy rekrutacja.