Blog

Film korporacyjny – co to jest?

Chcesz ulepszyć wizerunek Twojej firmy? Zależy Ci na tym, aby w atrakcyjny sposób przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów, pracowników i kontrahentów? Dowiedz się, czym są filmy korporacyjne oraz jak wygląda ich produkcja. 

Czym jest film korporacyjny? 

Korporacja to przedsiębiorstwo, które posiada ściśle określone zasady i procedury. Zazwyczaj tworzona jest przez zespół ludzi w celu osiągania zarówno wspólnych, jak i indywidualnych zysków. Filmy korporacyjne związane są z tego rodzaju środowiskiem. Nie powinny one jednak być kojarzone wyłącznie z wielkimi firmami. Często są one również wykorzystywane przez małe jedno- lub dwuosobowe przedsiębiorstwa. Film korporacyjny można więc traktować jako materiał wideo, który jest tworzony na potrzeby danej firmy/korporacji. 

Jakie są rodzaje filmów korporacyjnych? 

W zależności od celu, do jakiego przeznaczony ma być film korporacyjny, można wyróżnić kilka jego rodzajów. Wideo różni się więc przede wszystkim przeznaczeniem, a to wpływa również na inne kwestie takie, jak na przykład długość materiału czy miejsce jego publikacji. 

  • Film wizerunkowy – pełni zazwyczaj funkcję wizytówki firmy; można go umieścić na stronie internetowej danego przedsiębiorstwa, a także w jego budynku. Najczęściej dotyczą przedstawienia specyfiki firmy, jej pracowników i celów. Dzięki filmom wizerunkowym każda osoba, która ma do czynienia z danym miejscem, zyskuje wiedzę na jego temat. W materiale wizerunkowym warto również umieścić oferowane przez firmę usługi. 
  • Film promocyjny – jest rodzajem reklamy, mającej na celu wypromowanie usług/produktów oferowanych przez daną firmę. Film korporacyjny, będący jednocześnie promocją, powinien skupiać się na wszelkiego rodzaju atrakcyjnych stronach przedsiębiorstwa, zachęcając do podjęcia z nim szeroko rozumianej współpracy.  
  • Film typu employer branding – produkcja wideo w tym obszarze ma na celu trafienie do przyszłych pracowników bądź potencjalnych kandydatów zainteresowanych podjęciem pracy w firmie. Fabuła zazwyczaj skupia się na zaletach przedsiębiorstwa korzystnych dla tych osób. Jest to jedno z korzystniejszych i atrakcyjniejszych form docierania do kandydatów, poszukujących pracy. 

Jak powstaje film korporacyjny?

Powstawanie filmu korporacyjnego jest zbliżone do każdej innej produkcji filmowej. Wyróżnia się trzy główne etapy, które pozwalają na stworzenie dobrego materiału, przeznaczonego do osiągnięcia zamierzonych celów wideo.

Preprodukcja

Preprodukcja to pierwszy etap powstawania filmu korporacyjnego. W tej części tworzony jest ogólny plan realizacji materiału i scenariusz. Omawiane są również cele filmu, jego rodzaj oraz liczba potrzebnych do jego realizacji zasobów, takich jak:

  • aktorzy,
  • rekwizyty,
  • kamery,
  • światła,
  • realizatorzy. 

Odpowiednio wykonana praca podczas preprodukcji umożliwia znacznie łatwiejsze, szybsze, wygodniejsze, a także często tańsze, działanie w dwóch kolejnych etapach tworzenia materiału wideo. 

Produkcja

W produkcji filmowej bierze udział bardzo wiele osób. Profesjonalne nagrania obejmują bowiem działania zarówno kamerzysty, reżysera, aktorów, jak i osób, które dbają o dodatkowe efekty filmów, jak wysokiej jakości dźwięk czy odpowiednie oświetlenie całego planu. Przy produkcji niektórych filmów korporacyjnych niezbędne jest również przygotowanie scenografii czy charakteryzacja bohaterów filmu. Warto wspomnieć, że zarówno na tym etapie, jak i na każdym innym, ogromne znaczenie ma współpraca z klientem, dla którego realizowane jest wideo. W przypadku filmów korporacyjnych najczęściej jest to właściciel firmy bądź osoba przez niego wyznaczona. Klient powinien mieć wgląd na to, co dzieje się na planie, a jego uwagi należy brać pod uwagę, ponieważ to on najlepiej zna firmę, dla której tworzony jest materiał. 

Postprodukcja 

Ostatnim etapem tworzenia filmu korporacyjnego jest tzw. postprodukcja. Obejmuje ona przede wszystkim montaż wszystkich powstałych w trakcie realizacji ujęć, a także ogólne urozmaicenia wizualne i dźwiękowe. 

Jaki powinien być film korporacyjny? 

Film korporacyjny powinien przede wszystkim cechować się profesjonalizmem. Wysoka jakość uzyskana za pomocą odpowiednio dobranego sprzętu, a także dobry jakościowo scenariusz są niezwykle ważne w tego rodzaju produkcjach. Należy również zwrócić uwagę na to, aby:

  • dostosowywać język komunikacji do odbiorców filmu,
  • skupiać się na najważniejszych aspektach i celach, jakie ma spełniać wideo,
  • zachęcać do podjęcia przez widza jakiegoś działania,
  • wywoływać u odbiorcy emocje, dzięki którym film zostanie w pamięci na dłużej.

Aby film korporacyjny spełnił zamierzone cele, dobrze jest zwrócić się o pomoc profesjonalistów, mających doświadczenie w tworzeniu tego rodzaju wideo biznesowych. Pomogą oni przygotować odpowiedni plan działania i scenariusz, profesjonalnie zrealizują materiał i wykonają wysokiej jakości montaż. Dzięki temu produkcja spełni dokładnie taki cel, jaki został zamierzony przez firmę. Zewnętrzna firma filmowa zajmuje się każdym etapem produkcji, dzięki czemu można mieć pewność, że nic nie zostanie pominięte, a końcowy efekt będzie satysfakcjonujący dla obu stron.