Blog

Gdzie opublikować spot reklamowy?

Chcesz stworzyć spot reklamowy i zastanawiasz się, w jakim miejscu najlepiej go opublikować? Dowiedz się, w jakich przestrzeniach warto umieszczać tego typu materiały wideo i oceń, który z kanałów sprawdzi się w przypadku Twojego filmu najlepiej. 

Spot reklamowy, czyli w zasadzie co?

Spot reklamowy to zazwyczaj krótki materiał wideo (czasem jedynie dźwięk audio), którego celem jest przekazanie odbiorcom zamierzonych przez markę treści. Tego rodzaju filmy służą przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje, reklamowaniu danego produktu, usługi bądź samego wizerunku marki. O dobrym spocie reklamowym mówi się wtedy, gdy jest on krótki i treściwy. Takie wideo powinno przyciągać uwagę odbiorcy i skłaniać go do wykonania oczekiwanej reakcji. Wiele osób decyduje się na posiadanie wideo reklamowego, ponieważ jest to jedna z najbardziej opłacalnych form docierania do potencjalnych odbiorców. 

Na co zwrócić uwagę tworząc spot reklamowy?

Warto podkreślić, że widz jest bardziej skłonny do dokonania zakupu, w momencie gdy spotyka się z danym komunikatem więcej niż jeden raz. Spoty reklamowe są zazwyczaj transmitowane regularnie w danym okresie czasowym, co spełnia ten warunek.

Aby spot promocyjny przyniósł zamierzone cele, należy zwrócić uwagę na kwestie takie, jak:

  • język komunikatu,
  • treściwość przekazu,
  • długość materiału wideo,
  • jakość obrazu i dźwięku,
  • odpowiednia komunikacja,
  • grupa docelowa.

W jakich miejscach można publikować spot reklamowy?

Ogromny wpływ na to, w jaki sposób powinien być stworzony film promocyjny oraz na to, jakie korzyści on przynosi, ma wybór odpowiedniego kanału, na którym opublikowany jest materiał. Spoty reklamowe do pewnego momentu znane były jedynie z medium, jakim jest telewizja. Jeszcze wcześniej przybierały formy dźwiękowe (włączane między innymi między transmisjami w radiu). Obecnie jednak najczęstszym medium, w którym przedsiębiorcy i właściciele marek chcą umieszczać swoje spoty reklamowe, jest Internet. 

Gdzie publikować spoty reklamowe? 

Podejmując decyzję o tym, gdzie powinien być umieszczony dany spot reklamowy, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z ważniejszych kryteriów jest grupa docelowa. Należy zastanowić się, do kogo ma trafić dany produkt czy usługa oraz które medium zrzesza najwięcej potencjalnych klientów. Podjęcie decyzji o tym, gdzie będą publikowane spoty reklamowe, przekłada się na format, jaki powinien przybrać materiał oraz to, ile powinien on trwać. Wyróżnia się dwa główne media, w których można umieścić film reklamowy. 

Telewizja

Telewizja to medium, które generuje widzów różnego pokroju. Najlepiej umieszczać tam reklamy uniwersalne, które pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Mogą to być między innymi promocje produktów codziennego użytku, elektroniki czy elementów związanych z branżą spożywczą. Warto wiedzieć, że w przypadku tworzenia spotów reklamowych transmitowanych w telewizji, istnieją określone kryteria, które należy spełnić. Są to między innymi ograniczenia związane z długością materiału wideo, a także obowiązek stosowania odpowiedniego języka komunikacji. Jest to widoczne zwłaszcza w przypadku billboardów sponsorskich, czyli filmów wyświetlanych pomiędzy poszczególnymi emisjami telewizyjnymi. 

Media społecznościowe 

Drugim, bardzo popularnym medium są media społecznościowe. Z dnia na dzień stają się one coraz bardziej obszernym i popularnym narzędziem do komunikacji. Jest to związane nie tylko z prywatnymi relacjami, ale także treściami biznesowymi. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na reklamowanie swoich produktów i usług w tego rodzaju przestrzeni. Internet jest bowiem dość szerokim spektrum, umożliwiającym reklamę. Tak duży obszar dzieli się na mniejsze kanały, które zrzeszają określone grupy odbiorców. 

YouTube

Spoty reklamowe na kanale YouTube są wyświetlane przed bądź w trakcie odtwarzania danego materiału wideo, który jest włączany przez użytkownika. Reklamy transmitowane w tej przestrzeni najczęściej mają długość od 6 do 20 sekund. Warto zaznaczyć, że często po upływie danego czasu, widz ma możliwość manualnego wyłączenia danego materiału i kontynuacji wyświetlania wcześniej załączonego materiału wideo. Należy wziąć to pod uwagę w trakcie produkcji, tak aby najważniejszą treść reklamy umieścić na samym jej początku. 

Instagram i Facebook

Z kanałów typu Instagram bądź Facebook użytkownicy najczęściej korzystają z poziomu telefonów  komórkowych. Z tego powodu warto tworzyć reklamy w formacie kwadratowym. Bardzo popularne w ostatnich miesiącach stały się również tzw. stories (relacje), czyli krótkie treści w formie zdjęć/grafik, umieszczane na 24 godziny. Spot reklamowy można stworzyć właśnie w formacie takiego stories. Powinien on być w formacie pionowym i nie dłuższy niż wskazana przez twórcę kanału społecznościowego długość (obecnie jest to 15 sekund). 

Tik-Tok 

Coraz bardziej popularnym kanałem społecznościowym staje się Tik-Tok. Obecnie zrzesza on dość młode grono odbiorców. Najczęściej są to użytkownicy w wieku szkolnym. Szybki rozwój tego medium prowadzi jednak do tego, że pojawiają się tam odbiorcy w różnym wieku. Nowe medium polega głównie na publikowaniu krótkich materiałów wideo. Wybierając ten kanał społecznościowy należy stworzyć taki film reklamowy, który w jak najciekawszy i najbardziej atrakcyjny sposób przyciągnie uwagę użytkowników. 

Niezależnie od tego, które medium wybierze się do publikacji spotu reklamowego, można mieć pewność, że taki materiał przyniesie dużo korzyści. Należy jednak pamiętać o tym, aby stworzyć go w sposób jak najbardziej profesjonalny. Wysokiej jakości spot reklamowy może przyczynić się nie tylko do zysku materialnego w danej firmie, ale również zwiększyć rozpoznawalność marki.