Blog

Jak stworzyć dobry film biznesowy?

Filmy biznesowe są bardzo korzystnym narzędziem, z którego korzystają właściciele zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Takie materiały wideo podnoszą prestiż firmy, a także pomagają wzmocnić jej wizerunek. Aby film biznesowy prawidłowo spełniał swoją funkcję, niezbędne jest zastosowanie kilku ważnych zasad podczas jego produkcji. Dowiedz się, o czym warto pamiętać w trakcie tworzenia tego rodzaju materiału.

Film biznesowy – co to właściwie jest?

Film biznesowy to materiał wideo, którego celem jest przedstawienie wartości bądź specyfiki danej firmy. Różni się od spotów reklamowych tym, że nie jest promocją jednego produktu czy usługi, a całego przedsiębiorstwa. Najczęściej opowiada o działalnościach firmy bądź jej celach. To, jak ostatecznie wygląda film biznesowy, jest zależne od branży, którą on reprezentuje. Film biznesowy służy przede wszystkim do:

  • pozyskiwania nowych klientów,
  • podtrzymywania dobrego prestiżu firmy,
  • wzbudzania zaufania,
  • podsumowywania osiągnięć przedsiębiorstwa,
  • promowania usług,
  • pozyskiwania inwestorów i współpracowników,
  • szkolenia pracowników,
  • zachęcania do składania CV. 

Gdzie można wykorzystać filmy korporacyjne?

Miejsce publikacji danego filmu biznesowego jest zależne od celu, jaki ma on spełniać. Istnieje kilka popularnych przestrzeni, w których przedsiębiorcy decydują się prezentować wideo korporacyjne swoich firm. 

YouTube

Kanał społecznościowy, jakim jest YouTube to jedna z najbardziej popularnych platform służących do publikowania materiałów w formie wideo. Medium to jest często wykorzystywane przez użytkowników w celu wyszukiwania interesujących ich treści. Wiele właścicieli różnego rodzaju marek decyduje się na umieszczanie filmów biznesowych na tej platformie, ponieważ jest to możliwie najszybszy i najbardziej atrakcyjny sposób docierania do widzów internetowych. Dodatkowo YouTube przeglądają ludzie w każdym wieku i o różnym wykształceniu czy zainteresowaniu, co znacząco poszerza grono potencjalnych odbiorców.  

LinkedIn

LinkedIn to przestrzeń służąca pozyskiwaniu nowych kontaktów biznesowych. Kanał ten idealnie nadaje się do umieszczania materiałów związanych z promocją firmy. Wideo warto publikować z poziomu osoby, która posiada najwięcej obserwujących, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie jak największej sieci kontaktów. LinkedIn umożliwia również umieszczanie filmów biznesowych w różnego rodzaju grupach, co może prowadzić do zwiększania popularności marki. Kanał ten pozwala na zdobywanie nowych współpracowników, inwestorów czy osób zainteresowanych pracą w firmie. 

Facebook, Instagram i strona internetowa

W tego rodzaju przestrzeniach film biznesowy pełni pewnego rodzaju wizytówkę firmy. Warto zaznaczyć, że każdy kanał społecznościowy posiada określoną grupę odbiorców. Należy się więc zastanowić, czy opublikowanie wideo w danej przestrzeni internetowej pozwoli na dotarcie do grupy docelowej.

Newsletter

Niektóre branże, zwłaszcza te, które dbają o bezpośredni kontakt z klientem, decydują się na tworzenie tzw. newsletterów. Są to krótsze bądź dłuższe wiadomości tekstowe i graficzne wysyłane na prywatne adresy mailowe. Informują między innymi o różnego rodzaju sukcesach firmy oraz nowościach. W newsletterze można umieścić film biznesowy, mając pewność, że trafi on do skrzynki mailowej konkretnego odbiorcy, do którego firma chce dotrzeć.

Prezentacje i szkolenia

Materiały biznesowe, zwłaszcza filmy wideo, warto prezentować na różnego rodzaju prezentacjach. Spotkanie firmowe z pracownikami bądź inwestorami to bowiem świetna przestrzeń do tego, aby zaprezentować markę z jak najlepszej strony. Taki film biznesowy może przyczynić się do tego, że osoba, na której przedsiębiorcy zależy, podejmie z firmą współpracę bądź będzie bardziej zmotywowana do wykonywania swoich obowiązków.

O czym należy pamiętać, tworząc film biznesowy?

Tworząc film biznesowy, należy pamiętać o kilku kwestiach. Produkcja filmowa nie należy bowiem do najtańszych wydatków. Dobrze, jeśli tego typu materiał wideo jest stworzony w taki sposób, który pozwala jak najlepiej spełniać cel filmu. Warto korzystać z pomocy profesjonalnych producentów filmowych, mających doświadczenie w branży. Dzięki temu zyskuje się pewność, że każda złotówka będzie dobrze wydana, a produkcja filmowa przyniesie zamierzone skutki.

Cel filmu 

Na samym początku warto ustalić dokładny cel materiału biznesowego. Należy zastanowić się nad tym, do czego będzie on wykorzystywany. W tym przypadku warto myśleć przyszłościowo. Być może aktualnie film wideo posłuży do nabycia kontaktu z inwestorem, jednak za kilka miesięcy będzie stanowić również świetną wizytówkę na stronie internetowej firmy. 

Grupa docelowa i forma komunikacji

Tworząc film biznesowy, niezwykle ważne jest dopasowanie treści komunikatu do grupy odbiorców. Warto wiedzieć, do jakich osób chce się trafić przez dany materiał wideo. Wpływa to między innymi na to, w jakim medium społecznościowym opublikowany zostanie film biznesowy, ale także jakiego rodzaju komunikacja będzie w nim zastosowana. Branże takie, jak prawo, medycyna wymagają bardziej formalnego języka, w przypadku firmy produkującej ubrania dla dzieci, komunikaty mogą być nieco bardziej swobodne. 

Atrakcyjność przekazu

Niezależnie od tego, kto jest odbiorcą danego filmu biznesowego, niemałą uwagę należy zwrócić na to, aby był on atrakcyjny dla widzów. Ważny jest werbalny i wizualny sposób komunikacji. Warto również stosować różnego rodzaju elementy, które zachęcają odbiorcę do obejrzenia filmu do samego końca. Atrakcyjne wideo jest bardzo często przekazywane dalej, dzięki czemu w łatwy i nieangażujący sposób zwiększa się jego grono odbiorców.

Spójność z pozostałymi formami komunikacji

Produkując film biznesowy, należy mieć na uwadze wszystkie poprzednie projekty wypuszczane przez firmę. Dobrze jest bowiem zadbać o ich spójny wizerunek. Materiały, które są do siebie podobne, zaczynają być kojarzone z daną marką, a to zwiększa zaufanie klientów, inwestorów czy przyszłych pracowników.