Blog

Kampania viralowa – jak to zrobić?

Chcesz wypromować swoją markę i zastanawiasz się, jaki sposób jest na to najlepszy? Dowiedz się, czym jest viral marketing i dotrzyj do sporej liczby użytkowników internetowych za pomocą jednego materiału wideo. 

Viral marketing – czym to właściwie jest?

Działania internetowe są obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów docierania do dużej liczby odbiorców. Marketing online obejmuje nie tylko tworzenie stron internetowych, ale także media społecznościowe. Twórcy internetowi zakładają profile w social mediach w celach przekazowych i sprzedażowych, chcąc trafić ze swoim materiałem do jak najszerszego grona odbiorców. Na kanałach takich, jak Instagram, Facebook, YouTube czy Twitter pojawiają się treści edukacyjne a także te, zachęcające do korzystania z usług i kupowania produktów. W Internecie najczęściej publikowane są materiały w postaci:

  • tekstów,
  • zdjęć,
  • filmów. 

Film viralowy – dotrzyj do wielu odbiorców jednocześnie

Filmy viralowe są obecnie najkorzystniejszą formą przekazu. Nazwa pochodzi od słowa „viral”, co z angielskiego tłumaczone jest, jako „wirusowy”. Chodzi o to, aby treść wideo rozpowszechniała się w obszarze internetowym tak szybko, jak dzieje się to w świecie rzeczywistym w przypadku wirusów. Wydźwięk kampanii viralowych jest jednak znacznie bardziej przyjemny. Viralowy zasięg uzyskuje się dzięki udostępnianiu wideo przez innych użytkowników. Dzięki temu materiał wyświetla się tym, którzy nie mieli okazji zapoznać się jeszcze z daną marką. 

Kampana viralowa – doskonałe narzędzie do promocji

Celem stosowania viral marketingu jest docieranie do jak największego grona odbiorców, przyczyniającego się do zwiększania sprzedaży i wzrastania liczby obserwujących. Kampania viralowa obejmuje nie tylko filmy wideo, ale także zdjęcia, tzw. memy (obrazki nacechowane humorem) czy slogany. Materiały, które zyskują na popularności, szybko trafiają do coraz większej liczby osób i stają się popularne w całym Internecie. Takie działanie przyczynia się nie tylko do zwiększania rozpoznawalności twórców viralu, ale także wzrostu oglądalności innych treści przez nich publikowanych.

Filmy viraLOVE – coś, co muszą pokochać wszyscy

Filmy viralove to dość specyficzny rodzaj treści internetowych. W czasie tworzenia wymagają one nakładu dużej ilości pracy. Powinny być one bowiem ciekawe dla użytkowników w różnym wieku i z rozmaitych grup społecznych. Dodatkowo filmy muszą być na tyle interesujące, że skłonią widzów do przekazywania materiału innym.

Warto zwracać uwagę na to, aby wideo viralowe zostawało w pamięci odbiorców na dłuższy czas. Można stworzyć na przykład kilka części wideo, gdzie każdy kolejny film viralowy będzie kontynuacją poprzedniego. Aby viral marketing przynosił oczekiwane efekty, należy poświęcić czas na wprowadzenie do filmu kilku istotnych rzeczy, składających się na skuteczny przekaz.

Film viralowy – co zapewnia jego sukces?

Nawiązywanie do aktualnych wydarzeń

Tworzenie filmów viralowych opiera się przede wszystkim na spontanicznym działaniu. Materiały, które mają trafiać do szerokiego grona odbiorców, powinny być przede wszystkim aktualne. Najlepiej odnosić się do obecnych wydarzeń w świecie polityki, show-biznesu czy typowo branżowych sytuacji. 

Doskonale w takim przypadku sprawdzają się materiały wideo, które nacechowane są humorystycznie. Zabawny komentarz nawiązujący do danej sytuacji społecznej, a jednocześnie mający coś wspólnego z produktem czy usługą danej marki, stanowi idealną reklamę, która promuje się sama poprzez liczne udostępnienia. Odbiorcy internetowi doceniają kreatywność i pomysł, dzięki czemu polecają oglądanie filmów wideo swoim znajomym. 

Wykorzystywanie emocji

Zarówno w Internecie, jak i świecie rzeczywistym sporą rolę odgrywają emocje. To one wywołują w ludziach najwięcej uczuć, powodując różnego rodzaju reakcje. Dzięki temu, że filmy nacechowane są emocjami, zostają w pamięci odbiorców na znacznie dłuższy czas. Najlepiej, jeśli widzowie mogą utożsamiać się z bohaterami danego materiału wideo, bądź z przedstawioną w nim sytuacją. Warto podkreślić, że w materiałach promocyjnych doskonale sprawdzają się zarówno emocje uważane za pozytywne, jak i negatywne. Smutek i gniew, tak samo jak radość i zachwyt, mogą przyczynić się do tego, że użytkownicy będą chcieli udostępnić wideo dalej.

Autentyczność

Internet stał się miejscem kreowania sztucznej rzeczywistości. Wiele osób korzysta z programów zwanych Photoshop, gdzie możliwy jest retusz różnego rodzaju niedoskonałości, których np. nie chce się udostępniać w sieci. W przypadku kampanii viralowych warto stawiać na autentyczność. Internauci cenią sobie szczerość przekazu i znacznie chętniej przekazują tego rodzaju treści. 

Oryginalność i kreatywność

Materiały video, mające stać się filmami viralowymi powinny przyciągać uwagę odbiorców internetowych. W związku z tym treści w nich zawarte oraz sposób ich przekazu nie powinny być nudne. Ważne, aby viral marketing cechował się dużą oryginalnością, co pozwoli marce wyróżnić się spośród konkurencji. Dodatkowo dobrze jest publikować filmy, których odbiorcy się nie spodziewają, tak aby jak najbardziej pozytywnie ich zaskoczyć. Ogromne znaczenie ma w tym przypadku wspomniana wcześniej kreatywność.

Viral marketing – ile kosztuje? 

Film viralowy powinien wyróżniać się nie tylko oryginalnością, ale także wysoką jakością obrazu i dźwięku. W tym przypadku warto zainwestować w odpowiedni sprzęt, taki jak różnego rodzaju kamery, statywy i mikrofony, a także profesjonalne oświetlenie. Wiele osób decyduje się na korzystanie z usług profesjonalistów, zajmujących się tworzeniem takich materiałów na co dzień. Cena dostosowywana jest do tego, jaki efekt klient chce uzyskać. Najczęściej koszt usługi zależy od:

  • liczby osób pracujących na planie, 
  • rodzaju wykorzystywanego sprzętu,
  • ilości czasu potrzebnego na całą produkcję. 

Viral marketing stworzony przez ekspertów przynosi jednak bardzo korzystne efekty, które sprawiają, że marka zyskuje potencjał na uzyskanie bardzo szerokiej publiczności.