szybka wycena
Blog

Moodboard – co to?

Pracujesz kreatywnie i chcesz ułatwić sobie współpracę ze swoimi klientami? Zależy Ci na tworzeniu oryginalnych i ciekawych projektów? Dowiedz się, czym jest moodboard, w jaki sposób korzystać z tej metody i dlaczego warto to robić? 

Czym jest moodboard?

Każdy, kto na co dzień zajmuje się pracą kreatywną, wie, jak ważny jest pierwszy etap powstawania nowego projektu. Może to być niezwykle wymagające i trudne, zwłaszcza kiedy w działaniach bierze udział więcej niż jedna osoba lub gdy zlecenie jest wykonywane na potrzeby klienta zewnętrznego. W takich przypadkach warto tworzyć wstępną wizję projektu. Moodboard to tablica, na której umieszcza się inspiracje dotyczące przyszłej realizacji. Najczęściej tworzy się ją z takich elementów, jak:

  • zdjęcia,
  • grafiki,
  • typografie,
  • szkice,
  • wizualizacje,
  • ilustracje,
  • kolory.

W niektórych przypadkach np. przy powstawaniu filmów wykorzystywane są również inspiracje wideo oraz pliki dźwiękowe. Zestawione obok siebie elementy tworzą inspirację, która wskazuje na określony klimat i konkretną stylistykę danego projektu. Umieszczenie wszystkich tych rzeczy na jednej przestrzeni graficznej pozwala stworzyć świetny fundament do dalszych prac.

Moodboard – gdzie można wykorzystać?

Moodboard może być wykorzystywany w wielu branżach, gdzie kreatywność, a także porozumienie co do projektu z klientem są niezbędne do otrzymania zadowalającego efektu końcowego. Osobami, które najczęściej decydują się na tworzenie tablic z inspiracjami są graficy i twórcy filmowi. Zajmują się oni obszarami, w których obraz znaczy więcej niż słowa. Korzystanie z moodboardu znacząco ułatwia im komunikację z klientami. Tablicę warto przygotować w przypadku tworzenia:

  • projektu graficznego, 
  • strony internetowej,
  • filmu,
  • logo,
  • wizytówki.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac warto się zastanowić, czy moodboard w przypadku danego projektu będzie pomocny, czy też wygeneruje znacznie więcej czasu i pracy. W przypadku bardzo małych projektów od klienta bądź też w sytuacji, gdy posiada on wcześniej stworzoną identyfikację marki, moodboard nie będzie już tak potrzebny. Co więcej, jego przygotowanie może wygenerować znacznie większą ilość czasu niż na samą realizację zadania. 

Po co tworzyć moodboard? 

Moodboard to bardzo przydatne narzędzie do pracy kreatywnej. Ułatwia nie tylko sam proces tworzenia danego projektu, ale sprawia także, że współpraca z klientem staje się znacznie wygodniejsza. Zestawienie wszystkich inspiracji w jednym miejscu pozwala nakreślić wspólną wizję, dzięki czemu klient zyskuje pogląd na to, jak mniej więcej może wyglądać efekt końcowy. Należy wspomnieć, że jednym z głównych celów tworzenia moodboard jest wprowadzenie poszczególnych osób w specyfikę wizualną (lub/i dźwiękową) przygotowywanej realizacji. Drugim powodem jest ułatwienie samego procesu tworzenia. Osoba, która wykonuje dany projekt, ma możliwość uporządkowania tematu nie tylko w głowie, ale i na tablicy. Warto wspomnieć, że moodboard może służyć również jako pewnego rodzaju wizytówka, na której mogą bazować również przyszli zleceniobiorcy. Odciąża to od ciągłego nakreślania twórcom klimatu danej firmy czy marki, co pozwala zarówno zaoszczędzić czas, jak i zachować spójność wszystkich projektów. 

Jak stworzyć moodboard?

Aby stworzyć moodboard, który ułatwi realizację projektu, warto wziąć pod uwagę kilka kroków, mających wpływ na to, czy powstała tablica ułatwi zadanie. Ich pominięcie może sprawić, że moodboard spełni zadanie odwrotne do zamierzonego. 

Zastanów się, dla kogo tworzysz moodboard

W zależności od preferencji i upodobań osoby realizującej projekt moodboard może posiadać uporządkowaną bądź chaotyczną formę. Na to, jak będzie wyglądała tablica inspiracji, ma wpływ również specyfika branży klienta. Firmie kosmetycznej można ukazać mniej ustrukturyzowaną formę natomiast w przypadku biura księgowego czy kancelarii prawniczej warto zachować prosty i elegancki szablon. 

Zapoznaj się ze wcześniejszymi realizacjami klienta

Należy zwrócić uwagę na to, jak do tej pory prezentowała się marka, dla której tworzony jest moodboard. O ile klient nie wyrazi chęci zmiany, dobrze jest trzymać się tej specyfiki. Wcześniejsze projekty mogą stanowić punkt odniesienia do wykonywanej realizacji. 

Przemyśl realizowany projekt

Przed rozpoczęciem poszukiwań konkretnych elementów, które znajdą się na tablicy moodboard, warto wstępnie zastanowić się nad specyfiką projektu, który trzeba zrealizować. Takie początkowe wyobrażenie pozwoli uniknąć wybierania niespójnych elementów. Należy jednak pamiętać, że tworzenie moodboardu to proces. Jeżeli na samym końcu jakieś zdjęcie czy grafika nie będą pasować do całości, to można spokojnie je stamtąd usunąć. 

Zastanów się nad tym, jakich narzędzi użyjesz

Do stworzenia moodboard niezbędne są dwa narzędzia. Jedno z nich pozwala na znajdowanie potrzebnych zdjęć i materiałów, a drugie na umieszczenie ich w spójnej układance. Źródeł inspiracji do tablicy można szukać w przestrzeniach takich, jak:

  • Unsplash, Pixabay oraz inne serwisy z darmowymi zdjęciami,
  • Google Grafika,
  • wyszukiwarka fontów i kolorów,
  • własna galeria zdjęciowa.

Do tworzenia moodboardów przydatne są aplikacje graficzne, które umożliwiają nakładanie kilku elementów na obraz jednocześnie. Najczęściej wykorzystuje się do tego Canvę, w której istnieją gotowe szablony przygotowane specjalnie do tworzenia tablic typu moodboard. Świetną opcją jest stworzenie tablicy na Pintereście. Dzięki niej wszystkie inspiracje znajdują się w jednej przestrzeni. 

Przygotuj kilka propozycji i skonsultuj je z klientem

W przypadku tworzenia moodboardu dla klienta warto przygotować około 3 propozycje. Dobrze, jeśli są one od siebie różne, jednak posiadają wspólne elementy. Dzięki temu osoba, która zleca nam projekt, zyska wybór swojej ulubionej wersji tablicy inspiracji. Po konsultacji moodboardu i jego zaakceptowaniu nie zostaje nic innego, jak przejść do realizacji projektu!